Autorské čtení ve 4. A
Ve středu 18. června jsme ve 4. A uskutečnili dle ohlasů rodičů velmi zdařilou akci: autorské čtení.
Už od třetí třídy jsme do našeho rozvrhu zařadili dílny psaní – hodiny, ve kterých děti psaly texty na vlastní témata. Texty, ve kterých se děti samy rozhodovaly, o čem a komu budou psát, kdo a jakou formou bude příběh vyprávět… Přemýšlely nad záměrem svých textů – někdo chtěl informovat, jiný pobavit, poučit…
Na samotném psaní se děti učily pisatelským dovednostem. Např. vymyslet poutavý nadpis, zaujmout první větou, členit text do odstavců, volit vhodná slova, podrobně, systematicky popsat věci, situace, pocity, děje…, používat přirovnání, přímé řeči apod.

A protože v průběhu roku napsaly děti spoustu zajímavých příběhů, rozhodli jsme se uspořádat výše zmiňované autorské čtení. Každé dítě si vybralo práci, na kterou bylo nejvíce pyšné. Tu přepsalo na počítači a také k ní ve výtvarné výchově vytvořilo ilustraci. Ve středu od 15:30 hod. pak usedlo do křesla pro autory a před rodiči, prarodiči, sourozenci svou práci přečetlo.
Když děti na druhý den akci hodnotily, popisovaly, jak byly nervózní. Přemýšlely, jestli to bylo poznat. Všímaly si detailů na textech svých spolužáků, a ještě je měly potřebu ocenit. Bavilo je pozorovat reakce rodičů. Líbilo se jim, že ve třídě vytvořily kavárenské prostředí a mohly hostům na začátku a o přestávce přinést objednanou limonádu, kávu, vodu a také jim nabídnout tvarohový koláč s borůvkami, banán v čokoládě či jednohubky s tuňákovou pomazánkou, které samy přichystaly.
Některé texty dojaly, jiné pobavily, rozpoutaly diskusi.
Už jen pro tu příjemnou atmosféru, musíme tuto akci zase někdy zopakovat.
Kdo má zájem, může si autorská díla našich čtvrťáků přečíst v níže přiloženém dokumentu.
Lenka Ševčíková