80. let od konce 2. světové války
Werwolf, heydrichiáda, Wermacht, mobilizace, rg - revoluční gardy, Sudety, NSDAP, protektorát Čechy a Morava. Pojmy, které se středečním dopolednem dne 30. 04. linuly učebnou naší 9. třídy. V následujících dnech si svět bude připomínat uplynutí osmdesáti let od konce 2. světové války - druhého dosud nerozsáhlejšího konfliktu v dějinách lidstva. Jako škola již řadu let klademe v rámci výuky dějepisu v 9. třídě důraz na období tzv. moderních dějin, tedy období, jež podle některých historiků začalo s příchodem velké francouzské revoluce, dle jiných se stěžejně jedná především o události 20. století. A jelikož považujeme za nezbytné propojovat teoretické znalosti našich žáků s reálným světem, pokračujeme i letos ve spolupráci se z. ú. Post Bellum, Paměť národa, pod jehož záštitou jsme v letech 2022-2023 zaznamenali příběh jednoho z pamětníků obce Janovice: https://www.skolajanovice.cz/l/pribehy-nasich-sousedu/
Během včerejšího dopoledne měli žáci 9. ročníku příležitost absolvovat s lektory Vítkem a Jakubem několikahodinový interaktivní workshop (dílnu), který tematicky zcela zapadl do vědomostí, s nimiž jsme se seznámili v uplynulých týdnech v hodinách dějepisu, a které tak nyní žáci mohli reálně využít a prokázat své získané znalosti.
Po počátečních ledolamkách (aktivitách pro uvolnění atmosféry) následovalo krátké představení z. ú. Post Bellum. Posléze jsme pracovali s výše uvedenými pojmy, jež se žáci měli vynasnažit vysvětlit. Povedlo se. Následně se měli na základě doplňujících definicí rozhodnout, ke kterému z daných termínů rozložených na podlaze se budou přiklánět.
V další části jsme se již ponořili do příběhů dvou aktérů druhé světové války - jejich života během konfliktu a také krátce po něm. Ústředními postavami se stali Čech Josef, jako chlapec účastník Pražského povstání v květnu roku 1945, a Němka Hilda žijící se svou rodinou v Sudetech. Zprostředkovaně jsme se seznámili s jejich osudy, rodinami, touhami, emocemi, úskalími i životními hodnotami. Žáci byli do příběhů vtaženi prostřednictvím utváření tzv. živých obrazů, dramatizace (jak by patrně vypadalo osobní setkání Josefa a Hildy), práce s texty - zlomovými okamžiky, kdy měli na časové přímky zaznamenat radostné či naopak bolestné životní momenty obou postav.
Součástí aktivit byly rovněž tzv. nedokončené věty, jež se děti snažily na podkladě průběžného odkrývání příběhů doplnit. Vynechán nebyl ani krátký filmový snímek v rámci historického okénka, který připomněl základní informace o životě českého národa v období protektorátu Čechy a Morava. V závěru se děti, jež v průběhu programu pracovaly ve smíšených skupinkách i dvojicích či trojicích, měly zamyslet a dvěma hodnotami - z mnoha nabízených - charakterizovat postavu Hildy a Josefa. Ještě předtím si prošly citáty (myšlenky Josefa a Hildy, které se těmto postavám mohly promítat v hlavách během války a po ní) a posléze je ve dvou větších uskupeních sdílely a snažily se mimikou a gesty či slovně pojmenovat emoci, kterou citát vyjadřoval.
Byť se jednalo o postavy fiktivní, jejich osudy, které byly dětem skrze ně prezentovány, byly postaveny na reálných základech příběhů hned několika pamětníků období let 1939-1945. V závěru celého programu jsme ještě zhlédli a vyslechli si ústřižky skutečných účastníků oněch událostí.
Na úplný konec pak některé děti, včetně lektorů, sdílely tři hodnoty, které považují za důležité ve svých vlastních životech. Shodli jsme se na tom, že jedněmi z nejdůležitějších jsou svoboda a vzájemný respekt/úcta.
Jsme velice rádi, že jsme daný workshop směli realizovat a věříme, že i když se dětem mohl zdát chvílemi náročný, odnesly si z něj s sebou poznatky pro svůj budoucí život a také vědomí toho, že bychom na historii, zvláště takto pohnutou, neměli zapomínat. Obzvláště v současném světě, kdy se dějiny dnů, měsíců i let předchozích začínají opakovat.
Děkujeme z. ú. Post Bellum a také našim žákům za skvělou aktivitu, kterou v průběhu programu projevili.
Lukáš Michael Pitřík