Noc s Andersenem - I. stupeň
V janovické škole se v pátek 22. března svítilo do pozdních hodin. Ne proto, že bychom zapomněli zhasnout, nýbrž proto, že se u nás konala NOC S ANDERSENEM. Dvacet dětí se toho dne rozhodlo spolu s učitelkami i přes konec vyučování zůstat a nechat se unášet příběhem autorky Petry Soukupové BERTÍK A ČMUCHADLO. Po odpoledni plném her, čtení, psaní, přemýšlení, rozhovorů, malování... ulehli do svých spacáků, aby v započaté práci pokračovali ještě druhý den dopoledne.
V úvodní části navštívila děti skutečná postava z historie. Díky otázkám, které jí děti kladly, přišly na to, že hovoří se samotným dánským spisovatelem pohádek, loutkohercem, autorem románů a divadelních her, který pocházel z chudých poměrů HANSEM CHRISTIANEM ANDERSENEM.
Na každé písmeno jeho jména vymyslely název zvířete a sdělily o něm alespoň 3 informace. Následně metodou kmen a kořeny vzpomínaly na všechna zvířata - skutečná i kouzelná, která vystupují v knihách, které četly, i filmech, které viděly.
Po chutné svačince, která se podávala v naší "pětihvězdičkové" restauraci formou švédského stolu a kterou připravili rodiče dětí, jsme se poprvé začetli do knihy Bertík a čmuchadlo. Díky první kapitole jsme poznali hlavního hrdinu - devítiletého BERTÍKA, kterému se rozvedli rodiče. Zjistili jsme, jak vypadá, co má a nemá rád, co prožívá, nad čím přemýšlí... A protože jsme měli ve skupině děti, kterým nechybí schopnost empatie, psali jsme Bertíkovi dopisy, ve kterých jsme ho chtěli povzbudit, potěšit, případně mu v jeho nelehké situaci poradit.
V druhém čtení jsme poznali ČMUCHADLO, kouzelného tvora a jeho kouzelné schopnosti. Tentokrát jsme vyzkoušeli fantazii a tvořivé myšlení dětí. Děti totiž dostaly za úkol čmuchadlo tužkou nakreslit a jeho obrys pomocí papírového ubrousku a tapetového lepidla zvýraznit.
Po večeři na děti čekalo překvapení. Naše pracovna se proměnila v čajovnu. Nechybělo přítmí, sezení do kruhu, ani voňavé svíčky, které navodily tu pravou atmosféru pro představení své oblíbené knihy.
A protože děti ten večer ještě nechtěly jít spát, pustili jsme si na dobrou noc film plný kouzelných tvorů Jak vycvičit draka.
Nastal moment, na který se hodně dětí těšilo - spaní ve škole. Někteří ze samotného vzrušení vůbec nemohli usnout, slyšeli zvuky, které přes den nikdy neslyšeli... Nakonec víčka sklapla všem. A než by se nadáli, tahalo je ze spacáku sobotní sluníčko.
Už od rána nám hrála Vypsaná fixa a jejich album Mixle v pixle. Na jejich rockovou úpravu dětských lidových písniček proběhla rozcvička na chodbě školy. Na melodie známých lidových písniček pak děti vymýšlely text o čmuchadlu. Tvoření předcházelo třetí čtení, ve kterém děti čmuchadlo lépe poznaly. Zjistily, kolik jich na světě je a proč tu jsou.
Jejich podstatu se podařilo nejlépe vystihnout slokou:
Čmuchadlo tě vždycky najde,
(když jsi v sakra velké bryndě!)
i když právě slunce zajde
a nastane temná noc,
pomůže Ti moc a moc.
Za přečtení ale stojí i ostatní básničky, které najdete se všemi ostatními výstupy vystavené na chodbě naší školy.
Nastalo loučení. Děti byly smutné. Chtěly vědět, jak se příběh s Bertíkem bude vyvíjet dál... Jaké štěstí, že jsme měli pro děti z jednotlivých tříd připravené knihy, aby si příběh mohly dočíst samy. Nechyběl ani upomínkový list s podobou čmuchadla, tak jak ho vidí ilustrátor knihy Petr Korunka.
Na závěr bych chtěla poděkovat paní učitelce Barvíkové, která se mnou program připravovala. Spousta realizovaných aktivit byla jejím nápadem. Kdyby nebylo jejího úrazu, tak by se mnou program také vedla. Poděkování patří také paní učitelce Němcové a Lúčanové, které ji zastoupily a program se mnou zrealizovaly.
Všechny jsme se shodly na tom, že energie, kterou jsme do příprav vložily, se nám mnohonásobně vrátila a že to jistě nebyla poslední Noc s Andersenem, kterou jsme pro děti prvního stupně připravovaly.
Lenka Ševčíková